Sporten na vaccinatie

Kun je sporten na vaccinatie? Van uitgaan tot knuffelen, er zijn allerlei vragen over hoe het leven er na het vaccin uit zal zien – maar de onmiddellijke gevolgen mogen ook niet over het hoofd worden gezien. Waarschijnlijk weet je nu al dat je last kunt krijgen van bijwerkingen en hoewel dat niet betekent dat je al je plannen moet afzeggen, betekent het wel dat je voorzichtig moet zijn met de activiteiten die je kiest te doen.

Dat geldt vooral als het gaat om sporten. Als je je afvraagt of het veilig is om te sporten met spierpijn, vooral in je geprikte arm of dat een training de reactie van je lichaam op het vaccin kan helpen of hinderen, dan is hier alles wat je moet weten.

Sporten na vaccinatie

Kan ik sporten voor vaccinatie?

“Exercise in the lead up to the vaccination (ie the day before) is fine and may in fact increase the likelihood of a beneficial response to the vaccine by improving your immune response. This hasn’t been shown with the SARS-CoV-2 vaccine but has been reported with the flu vaccine,” zegt dr. James Hull, universitair hoofddocent aan het Institute of Sport, Exercise and Health van het University College London.

Onderzoek, waaronder een artikel uit 2019 gepubliceerd in het Journal of Sport and Health Science, heeft aangetoond dat lichaamsbeweging de immuniteit op de lange termijn kan verbeteren, maar elke trainingssessie veroorzaakt ook een onmiddellijke (zij het voorbijgaande) toename van witte bloedcellen, cytokinen en andere immuunreacties.

Desondanks zegt Dr. Hull dat je op de dag van de vaccinatie niet krachtig moet sporten. “It’s just a logical approach” zegt hij. “If you then get a reaction including muscle pain or headaches, you won’t know if it’s the vaccine or the vigorous exercise you’ve done.”

 

Kan ik sporten na vaccinatie?

Als je van plan was om na je vaccinatie te gaan sporten, kun je dat misschien beter opnieuw plannen. Lichte inspanning is prima, maar over het algemeen is het beter om zeer zware inspanning te vermijden in de 48 uur na vaccinatie. Dit is gebaseerd op het feit dat een groot deel van de mensen enkele, meestal lichte, bijwerkingen zal ontwikkelen (bijvoorbeeld hoofdpijn en spierpijn).

Uit het onderzoek van Dr. Hull is gebleken dat 83% van de jongeren die het Pfizer-vaccin kregen, lokale reactogeniciteit meldden (d.w.z. armpijn) en 50% van de mensen systemische reactogeniciteit hadden, waaronder vermoeidheid en hoofdpijn.

Het is niet prettig om met deze symptomen hard te proberen te trainen, dus het is het beste om je trainingsweek rond je vaccinatie te plannen en een paar hersteldagen in te bouwen.

 

Is het veilig om te sporten na vaccinatie?

Het wordt nooit aangeraden om te sporten als je je misselijk voelt, vermoeid bent, hoofdpijn hebt of spierpijn hebt. Wat de reden ook is, door ziekte, een kater of een vaccin.

Als je je volledig vrij voelt van bijwerkingen is het waarschijnlijk veilig om te sporten na vaccinatie. Maar aangezien het een tijdje kan duren voordat bijwerkingen zich ontwikkelen, is het niet nodig om jezelf te pushen. Houd je 48 uur lang aan rustige oefeningen, zoals wandelen.

Vergeet niet dat het vaccin niet betekent dat je immuun bent voor het coronavirus of dat je het niet aan andere mensen kunt doorgeven. Mocht je besluiten om naar de sportschool te gaan of te gaan sporten na vaccinatie, zorg er dan voor dat je veilig traint.

Het belangrijkste is dat je het rustig aan doet en jezelf een pauze gunt als dat nodig is. Je immuunsysteem zal hard werken als reactie op het vaccin, dus probeer je lichaam niet onder te veel andere druk te zetten.

 

Lees ookTop fitness producten voor een home workout