9 voordelen van weerstandsband oefeningen

Zeker, de sportschool is vol met halters en machines en gewichten van alle soorten, maar de weerstandsband bieden vele voordelen die de standaardgewichten niet kunnen. Daarom hebben wij voor jou de 9 voordelen van weerstandsband oefeningen op een rijtje gezet:

 

9 voordelen van weerstandsband oefeningen

 

1. De spieractiviteit, minder kans op blessures

Trainen met elastieken zorgt voor een vergelijkbare en soms zelfs grotere spieractiviteit als trainen met gewichten. Een groot verschil is dat er minder kracht op de gewrichten wordt uitgeoefend, waardoor de spieren meer gestimuleerd kunnen worden met minder kans op blessures. Dit is ook goed nieuws voor iedereen met bestaande verwondingen of gezamenlijke pijn, omdat de weerstandsbanden je kunnen toestaan om te blijven trainen en oefeningen uit te voeren die je met halters niet kunt.

 

2. Grote spierprikkel

Een groot verschil tussen vrije gewichten en weerstandsbanden is de variabele weerstand die wordt toegepast tijdens het volledige bereik van de beweging van een oefening. Met vrije gewichten zijn er eigenlijk delen van de beweging wanneer de spieren niet veel werk wegens gebrek aan zwaartekracht uitvoeren, zoals bij de bovenkant van een bicep curl. Dit betekent dat bij het gebruik van weerstandsbanden de spier meer weerstand krijgt op zijn sterkste punt in het bewegingsbereik en daardoor meer adequate weerstand krijgt om krachtaanpassingen beter te stimuleren.

 

3. Stabilisatie/activering van de kern

De constante spanning van de banden zorgt voor een stabilisatie van het lichaam die nodig is om de vorm van de oefeningen te behouden. Dit betekent ook dat je vaak je kern voor balans zult moeten activeren. De noodzaak om te voorkomen dat de banden weer terug op hun plaats vallen, betekent een grotere stimulatie en kracht door het volledige bewegingsbereik van de spier en de trekkracht van de banden vermindert de mogelijkheid om vals te spelen door gebruik te maken van momentum.

 

4. Verbeterde kracht en atletische prestaties

Power resistance bands zijn zeer effectief voor atletiektraining door de verhoogde belasting, variabele weerstand en instabiliteit. Ervaren powerlifters en kracht- en conditietrainers beweren al jaren dat elastische band weerstand in combinatie met traditionele training voor krachttoename zorgt. Onderzoek toont ook aan dat het gebruik van banden met gewichten de neuromusculaire prestaties en kracht meer verbetert dan gewichtstraining alleen. Deze banden kunnen ook worden gebruikt voor snelheids- en behendigheidsoefeningen voor verschillende atletische doeleinden.

 

5. Meer trainingsmogelijkheden

Met halters of barbells ben je beperkt tot bepaalde lichaamsposities in een verticaal bewegingsvlak om de kracht van de zwaartekracht te gebruiken. Wanneer je weerstandsbanden gebruikt kun je oefeningen zowel in het verticale als in het horizontale vlak uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld een chest press of een back row staand uitvoeren in plaats van een bankje te gebruiken. Je kunt ook zijwaartse bewegingen trainen, ideaal voor atletische activiteiten zoals het zwaaien van een honkbalknuppel of golfclub, evenals en dagelijkse taken zoals het openen van een deur of het verplaatsen van een doos.

 

6. Goedkoop

Omdat je met één band een verscheidenheid aan oefeningen kunt uitvoeren, zoals in de voorbeelden hierboven, betekent dit dat je niet zoveel gewichten en machines nodig hebt. Als je thuis traint, kan een set weerstandsbanden je besparen van het kopen van zoveel dure gewichten die ook ruimte in beslag nemen.

 

7. Ideaal voor revalidatie

Van weerstandsbanden en -banden is bewezen dat ze de kracht, omvang en functie van spieren verbeteren bij ouderen en mensen die revalideren. Banden kunnen zeer lichte of zware weerstand bieden die gericht kan worden gebruikt voor specifieke spieren die ook de gewrichten beschermen.

 

8. Stretching en mobiliteit

Elk type van buis of platte band is geweldig voor zowel post-workout rekoefeningen, als pre-workout mobiliteit werk. Meestal word je tijdens het rekken beperkt door je niveau van flexibiliteit en bewegingsbereik en veel effectieve rekoefeningen vereisen zelfs een andere persoon om druk uit te oefenen op de spier. In plaats daarvan kan je banden gebruiken om je te helpen bij het rekken om je reikwijdte te vergroten en druk uit te oefenen, zoals bij liggende hamstrings trekkingen. De banden van de macht zijn ook uitstekend voor mobiliteit wanneer ze gewikkeld zijn aan een rond stevig voorwerp, zoals het verbeteren van enkel en heupmobiliteit voor squats.

 

9. Perfect voor op reis

Het kan moeilijk zijn om in workouts te passen of zelfs een sportschool te vinden wanneer je reist. Weerstandsbanden zijn een perfecte optie om mee te nemen in je tas, zodat je kunt trainen in een hotelkamer of buiten zonder zware apparatuur. Ze zijn niet zwaar voor je bagage, maar geven je wel een effectieve full-body workout. Om diezelfde reden zijn ze ideaal voor bodybuilders en fitness fanaten, maar ook voor modellen die hun spieren willen oppeppen voor een show of fotoshoot.

 

Dit was onze lijst met 9 voordelen van weerstandsband oefeningen.

Wil je meer lezen, lees dan ook: Top fitness producten voor een home workout