6 manieren om van dagelijks bewegen een gewoonte te maken

Heb je in het verleden geprobeerd van dagelijks bewegen een gewoonte te maken, maar lukte dat niet? Dan heb je misschien het gevoel gekregen dat je nooit het type zult zijn dat regelmatig traint en er plezier in heeft. Je kunt het echter wel – je moet gewoon een aanpak vinden die voor je werkt.

6 manieren om van dagelijks bewegen een gewoonte te maken

Kies activiteiten die bij je persoonlijkheid passen. Maak een lijst van de activiteiten die je leuk vindt en de omgevingen waarin je je graag bevindt. Je trainingsactiviteiten moeten bij je levensstijl en persoonlijkheid passen. Je kunt zelfs hobby-gebaseerde activiteiten kiezen om het interessant te houden. Als je een bepaald soort lichaamsbeweging leuk vindt, is de kans groter dat je er een gewoonte van maakt.

Probeer ook regelmatig van training te veranderen. Je zult meer spieren trainen als je verschillende activiteiten in je trainingsroutine opneemt.

 

Bepaal een tijd

Bepaal een tijdstip op de dag om te sporten en houd je daaraan. Als je een vroege vogel bent, is een ochtendgymnastiek misschien het beste voor je. Zet je wekker iets vroeger dan normaal en doe dan de door jou gekozen activiteit. Als je geen tijd vaststelt, bestaat de kans dat je lichaamsbeweging uitstelt en hoe vaker je dit doet, hoe moeilijker het wordt om van je workouts een gewoonte te maken.

 

Begin klein

Wanneer je voor het eerst probeert van lichaamsbeweging een dagelijkse gewoonte te maken, is je lichaam misschien nog niet gewend aan regelmatige trainingen. Drijf jezelf niet te veel op, want dat kan leiden tot een burn-out, blessures of het helemaal stoppen met je nieuwe trainingsregime.

Begin in plaats daarvan langzaam en geef je lichaam de kans om te wennen aan dagelijkse lichaamsbeweging. Streef naar 15 tot 20 minuten activiteit per dag en twee keer per week kracht oefeningen van 10 minuten.

 

Maak het leuk

Je zult het moeilijk vinden om van lichaamsbeweging een dagelijkse gewoonte te maken als je het als een karwei beschouwt, dus maak het leuk. Als je van muziek houdt, vul je oren dan met inspirerende deuntjes om je gemotiveerd te houden terwijl je traint. Als je graag wandelt wanneer het buiten rustig is, profiteer dan van de vroege ochtenden.

 

Houd je vorderingen bij

Als je lichaam eenmaal gewend is aan de dagelijkse beweging, kun je de intensiteit en de duur van je trainingen opvoeren. Je moet streven naar 150 minuten of meer matige lichaamsbeweging (wandelen of fietsen) of 75 minuten of meer intensieve lichaamsbeweging (voetbal of hardlopen) per week.

Als je bent begonnen met wandelen, houd dan je dagelijkse stappen bij om te zien hoe je conditie in de loop van de tijd vooruitgaat. De gezondheidsvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging kunnen ook op andere gebieden van je leven merkbaar zijn.

Misschien had je last van stress of slecht slapen voordat je met je nieuwe sportroutine begon? Als dat zo is, waarom houdt je dan niet je stressniveau of slaap bij om te zien of er iets veranderd is?

 

Beloon je inspanningen

Lichaamsbeweging kost moeite, dus beloon die moeite. Als je sportschoenen het niet aan kunnen, investeer dan in een beter paar. Doe wat je moet doen om je workouts gemakkelijker en effici├źnter te maken en trakteer jezelf op een beloning voor het volhouden van een trainingsroutine.

 

Als het leven in de weg zit

Soms staat het leven je dagelijkse trainingsroutine in de weg. Ziekte, familievakanties en werkverplichtingen kunnen je trainingsschema in de war sturen. Maar geef niet op en maak het jezelf niet moeilijk. Ga gewoon zo snel mogelijk weer aan de slag.

 

Dit waren onze 6 manieren om van dagelijks bewegen een gewoonte te maken. We hopen dat je snel zult beginnen en lekker fit blijft!

Lees ook: Wandelen voor of na het eten?