Top 10 tips voor beginnende sporters

Beginnen met een nieuw trainingsregime is een ontmoedigend vooruitzicht, daarom hebben wij voor jou een top 10 tips voor beginnende sporters hieronder gezet. Je weet dat het pijn zal doen, je weet dat je jezelf er af en toe naartoe moet slepen. Volg onze top 10 tips voor beginnende sporters en je zult zien dat je workout zonder problemen verloopt.
 

Top 10 tips voor beginnende sporters

Stel realistische doelen

Het kan even duren voordat je de gewenste resultaten behaalt. Het is van vitaal belang om je uiteindelijke doel in fasen op te splitsen en veel kleinere doelen te stellen om je onderweg gemotiveerd te houden.

 

Wees consequent

Resultaten worden bereikt door regelmatige en consistente activiteit. Blijf bij je programma en vermijd regelmatig stoppen en beginnen.
 

Te veel, te snel

Verhoog de hoeveelheid oefeningen die je doet niet te snel. Verhoog wat je doet met niet meer dan 10% per week.

 

Aanvaard gevoelens van ongemak

Als je voor het eerst gaat sporten zul je gevoelens van ongemak ervaren, zoals kortademigheid, zweten en pijnlijke spieren na het sporten. Maak je geen zorgen, dit is volkomen normaal en iedereen voelt zich zo als ze voor het eerst beginnen.

 

Train met een vriend

Trainen met een vriend houdt je niet alleen gemotiveerd tijdens de sessies zelf, maar zorgt er ook voor dat je minder snel een geplande sessie mist. Je wilt je vriend natuurlijk niet teleurstellen.

 

Opwarmen

Niet opwarmen is een fout die veel beginners maken. Zorg ervoor dat je voor elke sessie een goede warming-up doet en mobiliseer de gebieden die je tijdens de training gaat gebruiken. Bovendien kan een gebrekkige warming-up het risico op blessures vergroten.

 

Tijd van de dag

We zijn allemaal verschillend. Sommigen staan vroeg op en anderen gaan laat naar bed. Train op het moment dat je de meeste energie hebt.

 

Wilskracht

Geef niet op. Alle beginners hebben tegenslagen op de weg naar het bereiken van hun doelen. Accepteer ze en gebruik ze om jezelf opnieuw te motiveren.

 

Water

Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt, voor, tijdens en na het sporten. Vooral als je traint in warme omstandigheden of gedurende lange periodes. Uitdroging leidt tot verminderde prestaties en ernstige uitdroging kan ook gevaarlijk zijn.

 

Probeer iets nieuws

Houd het interessant door nieuwe oefeningen, trainingen en activiteiten te proberen om je programma fris te houden, je lichaam te blijven uitdagen en verveling te voorkomen.

 

Dit waren onze top 10 tips voor beginnende sporters. Wil je leren boksen? Neem dan een kijkje bij: FIT. BY. ENGIN.

Lees ook: Top fitness producten voor een home workout