Trainen als een olympisch atleet

Ontdek hoe je kunt trainen als een olympisch atleet om gewicht te verliezen en fit te worden. Om de paar jaar zitten velen van ons aan de buis gekluisterd om te kijken naar een van de meest verbazingwekkende voorbeelden van atletische bekwaamheid ter wereld: De olympische Spelen en dat is geen wonder. Deze topatleten zijn zo fit dat ze alles er gemakkelijk uit laten zien. Alleen al kijken naar een turner die een salto achterover maakt of een schaatser die door de lucht vliegt, doet je denken: hé, misschien kan ik dat ook wel!

Maar de realiteit is dat, tenzij je een professionele topatleet bent, kan het proberen van deze indrukwekkende atletische prestaties leiden tot blessures zonder de juiste training en conditie.

Er is één ding dat we kunnen doen: We kunnen ons laten inspireren door hun ongelooflijke vaardigheid en inzet om onze eigen fitness doelen te bereiken.

 

Trainen als een olympisch atleet

Gelukkig betekent trainen als een olympiër niet dat je 20 km voor het ontbijt moet rennen of dat je de halve zaterdag moet besteden aan anaerobe sprints. Maar zelfs als je niet voor de olympische spelen traint, kun je de beste atleten ter wereld imiteren om het meeste uit je trainingen te halen:

 

Train elke dag

Veel mensen worden het slachtoffer van het weekend krijger syndroom: nadat je de hele week op de bank hebt gezeten na een lange dag werken probeer je het misschien goed te maken door jezelf in het weekend te overbelasten met urenlange trainingen. In plaats van jezelf in te stellen op blessures, moet je denken als olympische atleten die elke dag trainen om te concurreren met de besten.

Regelmatig sporten helpt je niet alleen om gewicht te verliezen, maar ook om een conditie op peil te houden die je sterk en fit houdt. Het helpt je lichaam ook efficiënter te worden in het verbranden van vet.

 

Houd je focus op je doel

Olympische atleten hebben een specifiek doel: concurreren met de beste atleten ter wereld en winnen. Onze doelen zijn misschien kleiner, maar ze zijn net zo belangrijk om ons te motiveren elke dag uit bed te komen om te sporten. Als je een doel stelt, houd het dan eenvoudig, specifiek en het belangrijkste..haalbaar. Herinner jezelf er elke dag aan wat je doel is en hoe je het gaat bereiken.

 

Wees specifiek in je training

Een olympische marathonloper moet een ongelooflijk uithoudingsvermogen en kracht hebben om een marathon te voltooien. Om mee te kunnen doen, moeten ze specifieke trainingen volgen, zoals lange duurlopen, snelheidstraining en krachttraining. Wat je doel ook is, zorg ervoor dat je training daarbij past. Als je spieren wilt opbouwen, richt je dan op zware krachttraining en het binnenkrijgen van goede calorieën. Als het je doel is om af te vallen, splits dat doel dan op in de stappen die je moet nemen om daar te komen. Wat voor soort trainingen moet je doen en hoe zit het met je dieet?

 

Geef je lichaam brandstof voor topprestaties

We maken ons vaak zorgen over het voedsel dat we eten en of we niet te veel vet of te veel calorieën binnenkrijgen. Een olympiër maakt zich echter zorgen over de juiste voedingsstoffen en calorieën als brandstof voor de belangrijkste wedstrijd in zijn leven. In plaats van naar voedsel te kijken alsof het de vijand is, draai je je gedachten om en vraag je af: wat is het beste wat ik nu kan eten voor mijn training om te kunnen trainen als een olympisch atleet? Wat voor soort voedsel zal mijn lichaam op zijn best zetten?

 

Weet wanneer je moet rusten

Olympiërs bewandelen een dunne lijn tussen topprestaties en burn-out en zij weten wanneer ze een paar extra hersteldagen moeten inlassen. Overtraining kan voor een olympiër het verschil betekenen tussen winnen en verliezen; voor de rest van ons betekent het verschil tussen een geweldige dag en een slechte dag – wat ook tot blessures kan leiden. Ken de tekenen van overtraining en weet wanneer je een pauze moet nemen.

 

Zorg voor de perfecte vorm

Bij welke activiteit je ook doet, zorg ervoor dat je een goede vorm heb. Als je aan hardlopen doet, houd dan je hoofd hoog, ontspan je gezicht en bovenlichaam, maak een natuurlijke armzwaai en vermijd te hard van stapel te lopen. Als je gewichten tilt, voer dan elke oefening langzaam uit om het momentum te verminderen en zwaai niet met je gewichten.

Een goede vorm vereist dat je concentreert op wat je lichaam doet in plaats van te proberen jezelf af te leiden van de pijn. Zo kun je trainen als een olympisch atleet en focussen op wat belangrijk is.

 

Lees ook: 5 maaltijd hacks