8 schokkende fitness feiten

Hoeveel weet je echt over lichaamsbeweging? Wij hebben een aantal fitness feiten samengesteld die je zult verbazen of je nu een gym fanaat of een nieuweling bent.

 

Hier zijn 8 schokkende fitness feiten.

1. Sportschool lidmaatschap

Denk je dat je fitnessles of sportsessie het goed maakt dat je de hele dag aan een bureau zit? Denk daar maar eens over na. Volgens een aantal onderzoeken loop je bij langdurig zitten het risico op gevaarlijke ziekten, zoals hartziekten en diabetes, ook al ben je op een andere manier lichamelijk actief. Je kan elke dag een uurtje in de sportschool zitten of sporten en nadenken over wat je de andere 23 uur kan doen. Het is belangrijk dat je inspant om vaker te bewegen gedurende de dag, op welke manier dan ook; zelfs de kleinste activiteiten die regelmatig worden gedaan, kunnen een verschil maken voor jouw gezondheid.

 

2. Trainen maakt je niet dunner

Veel mensen gebruiken lichaamsbeweging als hun enige methode van gewichtsbeheersing, maar studies hebben aangetoond dat lichaamsbeweging, wanneer het niet gecombineerd wordt met dieetveranderingen, zeer weinig doet met betrekking tot het verliezen van gewicht. Een studie gepubliceerd in The British Journal of Sports Medicine vond dat wanneer een groep zwaarlijvige mensen 12 weken lang onder toezicht cardio trainingen heeft gedaan zonder op dieet te gaan, de meesten geen noemenswaardige resultaten van het gewichtsverlies hebben ondervonden. Het is echter belangrijk om te onthouden dat, hoewel het niet kan leiden tot gewichtsverlies op zich, lichaamsbeweging nog steeds tal van andere voordelen voor de gezondheid heeft.

 

3. Actief blijven helpt jou om je doelen te bereiken

Actief bewegen zal niet alleen je lichaam en gezondheid verbeteren, het kan je ook helpen om andere levensdoelen te bereiken. Een studie van mensen die trainen voor een marathon in New York heeft aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging de doelen, de organisatie en de discipline van mensen verbetert – zowel op het werk als op andere gebieden van het leven. Het veranderen van je luiheid naar een activiteit is het veranderen van je gedachten, want je luiheid ‘uitvoeren’ is een resultaat van een gedachte in je hoofd. Het kan je ook helpen om andere ondeugden te dumpen.

 

4. Rekken verlaagt je uithoudingsvermogen

Velen van ons hebben geleerd om op te warmen voor de training, maar het uitrekken voor een run is misschien niet gunstig voor je training. Het uitrekken voor het lopen kan het lichaam van een loper minder efficiënt maken. Probeer in plaats van te stretchen, je op te warmen met een loop- en loop-specifieke bewegingen om je gewrichten te mobiliseren voor je gaat hardlopen. Je moet er dan voor zorgen dat je stretchoefeningen opneemt als onderdeel van jouw post-run-routine.

 

5. Facebook kan je motivatie stimuleren

Je dacht misschien niet dat het surfen op Facebook kon helpen met je trainingsdoelen, maar toch stimuleert het aanmelden bij een site je fitnessmotivatie serieus. Ten eerste betekent het constante gevaar van een onflatteuze foto op je pagina voor velen van ons een enorme trigger voor gewichtsverlies zijn geworden. In feite zijn onflatteuze Facebook-foto’s geïdentificeerd als de nieuwe nummer één trigger voor gewichtsverlies. Bovendien zijn er gebruikers die zich gemotiveerd voelen om te trainen als gevolg van hun vrienden op Facebook die berichten plaatsen tijdens of na het trainen.

 

6. Ochtendgymnastiek kan je ziek maken

Terwijl de dagelijkse lichaamsbeweging geweldig is voor jouw gezondheid, suggereert het onderzoek dat nachtbrakers een voordeel kunnen hebben ten opzichte van vroege vogels. Zware trainingssessies vroeg in de ochtend kan het immuunsysteem in gevaar brengen en atleten een verhoogd risico op infectie door bacteriën en virussen opleveren. Hoewel een ochtendjogging of een rustige trainingssessie waarschijnlijk geen groot risico met zich meebrengt – en in feite een geweldige manier kan zijn om de dag te beginnen – is het misschien het beste om zwaardere trainingen te bewaren voor later op de dag.

 

7. Vrouwen en mannen reageren op verschillende manieren

Trainen is een geweldige activiteit om als koppel te doen, maar het is misschien geen goed idee voor vrouwen om precies hetzelfde trainingsregime te volgen als hun partner. Vrouwen en mannen reageren verschillend op lichaamsbeweging en dieet en dat vrouwen veel meer moeten bewegen en meer aandacht moeten besteden aan hun dieet om dezelfde resultaten te behalen als mannen. Terwijl het sporten met je partner een geweldige manier is om gemotiveerd te blijven, niet je proberen je training op maat te maken om de resultaten te krijgen die je wilt.

 

8. Fitness abonnementen gaan ongebruikt

Hoewel toetreding tot een sportschool een van de meest voorkomende nieuwjaarsresoluties is, blijft 60 procent van de lidmaatschappen van sportscholen ongebruikt. Aangezien de opkomst van sportscholen de neiging heeft om tegen medio februari weer normaal te worden. In plaats van geld te verspillen aan ongebruikte lidmaatschappen, kunnen nieuwe sporters het meeste uit de mogelijkheden halen om gratis of goedkoop te sporten door te gaan hardlopen of te wandelen, gratis proeflessen te proberen of zich in te schrijven voor pay-per-class fitnesslessen.

 

Lees ookDe beste stappentellers in 2020