7 voordelen van kiwi’s

Kiwi’s zijn kleine vruchten die veel smaak en veel gezondheidsvoordelen bieden. Hun groene vruchtvlees is zoet en pittig. Het zit ook vol met voedingsstoffen, zoals vitamine C, vitamine K, vitamine E, foliumzuur en kalium. Ze hebben ook veel antioxidanten en zijn een goede bron van vezels.

Hun kleine zwarte zaadjes zijn eetbaar, net als de pluizige bruine schil, hoewel velen de voorkeur geven aan het schillen van de kiwi.

 

7 voordelen van kiwi’s

1. Behandeling van astma

Men denkt dat de hoge hoeveelheid vitamine C en anti-oxidanten, die kiwi’s bevatten, daadwerkelijk kunnen helpen bij de behandeling van mensen met astma. Een studie uit 2000 toonde aan dat er een gunstig effect was op de longfunctie bij mensen die regelmatig vers fruit consumeerden, waaronder kiwi’s. Vers fruit zoals kiwi’s kan het piepen bij gevoelige kinderen verminderen.

 

2. Spijsvertering

Kiwi’s hebben veel vezels, wat al goed is voor de spijsvertering. Ze bevatten ook een proteolytisch enzym genaamd actinidine dat kan helpen bij de afbraak van eiwitten. Een studie vond onlangs dat kiwi-extract met actinidine de vertering van de meeste eiwitten sterk verbeterde.

 

3. Verhoogt het immuunsysteem

Kiwi’s zijn voedzaam en zitten vol met vitamine C. In feite levert slechts 1 kopje kiwi ongeveer 273 procent van je dagelijkse aanbevolen waarde op. Vitamine C is een essentiële voedingsstof als het gaat om het stimuleren van je immuunsysteem om ziektes af te weren.

Een studie heeft zelfs aangetoond dat kiwi’s de immuunfunctie kunnen ondersteunen en de kans op het ontwikkelen van koude- of griepachtige ziekten kunnen verminderen. Dit geldt vooral voor risicogroepen zoals volwassenen boven de 65 jaar en jonge kinderen.

4. Vermindert het risico op andere gezondheidsaandoeningen

Oxidatieve stress kan leiden tot schade aan ons DNA, dat weer kan leiden tot gezondheidsproblemen. Mede dankzij de antioxidanten is er enig bewijs uit een oudere studie dat regelmatige consumptie van kiwi of kiwi-extract de kans op oxidatieve stress vermindert.

Aangezien oxidatieve DNA-schade sterk samenhangt met darmkanker, kan regelmatige consumptie van kiwi’s ook het risico op darmkanker verlagen.

 

5. Beheersen van de bloeddruk

Niet alleen kunnen kiwi’s een extra boost geven aan ons immuunsysteem, ze kunnen ons ook helpen om onze bloeddruk te beheersen. Een studie uit 2014 vond bewijs dat de bioactieve stoffen in drie kiwi’s per dag de bloeddruk meer dan één appel per dag kunnen verlagen.

Op lange termijn kan dit ook een verlaagd risico betekenen voor aandoeningen die veroorzaakt kunnen worden door hoge bloeddruk, zoals beroertes of hartaanvallen.

 

6. Vermindert de bloedstolling

Behalve dat kiwi’s ons helpen onze bloeddruk te beheersen, kunnen ze ook de bloedstolling verminderen. Uit een studie van de Universiteit van Oslo is gebleken dat het eten van twee tot drie kiwi’s per dag het risico op bloedstolling aanzienlijk verlaagt. Het vermindert ook de hoeveelheid vet in het bloed.

Onderzoekers zeiden dat deze effecten vergelijkbaar waren met die van een dagelijkse dosis aspirine om de gezondheid van het hart te verbeteren.

 

7. Beschermt tegen gezichtsverlies

Maculadegeneratie is de belangrijkste oorzaak van verlies van gezichtsvermogen en kiwi’s kunnen helpen je ogen ertegen te beschermen. Een studie vond dat door het eten van drie porties fruit per dag, maculadegeneratie werd verminderd met 36 procent.

 

Potentiële risico’s

Het eten van kiwi’s wordt voor de meeste mensen als veilig beschouwd. De belangrijkste uitzondering is voor mensen die allergisch zijn. Tekenen van een kiwi-allergie zijn onder andere jeukende keel, gezwollen tong, moeite met slikken, braken en netelroos. Je risico op kiwi-allergie neemt toe als je ook allergisch bent voor hazelnoten, avocado’s, latex, tarwe, vijgen of maanzaad.

In zeldzame gevallen kunnen kiwi’s de bloedstolling vertragen, waardoor de bloeding toeneemt. Dit kan de ernst van de bloedingsstoornissen verhogen. Als je een bloedingsstoornis heb of op het punt staat te worden geopereerd, vermijd dan het eten van kiwi’s.

 

Vormen en doseringen

Kiwi’s kunnen worden gegeten zoals ze zijn of worden gemengd tot een smoothie. Het is het beste om kiwi’s niet te koken, zodat ze hun vitamine C-gehalte behouden. Het kan ook als supplement worden genomen. Supplementen kunnen in poeder-, tablet- of capsulevorm zijn en worden meestal gemaakt van kiwi-extract.

De dosering hangt af van factoren, zoals leeftijd, gezondheidstoestand en wat je probeert te behandelen. Het eten van één tot drie kiwi’s per dag is voor de meeste mensen voldoende om de voedingsstoffen uit de vrucht te halen. Een dagelijkse dosis van sommige kiwi poeders is ongeveer 5,5 gram.

Volg de instructies op de supplementen die je inneemt en vraag je arts voordat je met een nieuw supplementen schema begint.

 

Dit waren de 7 voordelen van kiwi’s. Lees ookIs het goed om te sporten met spierpijn?