Hoe kan ik sporten met een knieblessure? 3 tips

Een vraag die veel sporters zich afvragen is, hoe kan ik sporten met een knieblessure? ACL en andere knieblessures zijn een van de meest voorkomende orthopedische en sport gerelateerde blessures. Voor sporters, lichamelijk actieve en gezondheidsbewuste mensen kan een knieblessure bijzonder moeilijk zijn als ze plotseling geïmmobiliseerd zijn.

Gelukkig is er, net als bij elke andere blessure, altijd wel iets te doen. Terwijl jouw knieën genezen, hoef je alleen maar jouw trainingsschema en levensstijl aan te passen, zodat je je kracht, je uithoudingsvermogen en de sport specifieke fitheid die je tot nu toe hebt opgebouwd, niet verliest.

Overweeg de volgende 3 tips om actief te blijven met een knieblessure.

 

Hoe kan ik sporten met een knieblessure?

1. Zoek het juiste oefenregime

Knie- of ACL-blessures zijn bijzonder problematisch, omdat de meeste uithoudingsvermogen oefeningen en vele kracht trainingsactiviteiten activiteit en flexibiliteit in de knieën vereisen. Gelukkig hoeft een geblesseerde knie je niet tegen te houden om fysieke activiteiten uit te voeren. Er zijn veel activiteiten die je lichamelijk fit houdt.

Je moet wel slim zijn in het kiezen van de oefeningen en altijd (altijd!) jouw arts, fysiotherapeut of andere medische professional raadplegen. Afhankelijk van de ernst en de omvang van jouw blessure kunnen zij jou verschillende oefeningen en activiteiten aanbevelen en je ervan weerhouden jouw conditie te verergeren.

Knie vriendelijke cardio

Het is moeilijk om te denken aan cardio-oefeningen die geen buiging en verlenging van de knieën vereisen. Het kan zijn dat je moet wachten tot je volledig hersteld bent om te rennen, te joggen of weer te wandelen. Toch heb je nog vele andere opties voor cardio die niet één knie (of twee) vereisen. Vraag je arts over kajakken, fietsen op één been, roeien of het gebruik van een arm ergometer.

Je zou zelfs kunnen proberen te zwemmen, wat een favoriet is van velen met gewrichts- of spierklachten. Natuurlijk heb je wat steun of een boei nodig om te voorkomen dat je met je benen gaat schoppen. Controleer jouw lokale zwembad of er hydrotherapie lessen beschikbaar zijn. Zodra je in staat bent en goedgekeurd wordt door jouw fysiotherapeut, ga dan terug naar het doen van regelmatige wandelingen, maar houd ze licht en kort.

Flexibiliteit behouden en andere spiergroepen versterken

Vergeet niet om naast cardio ook je flexibiliteit en kracht op peil te houden. Hoewel je wat spierverlies in en rond jouw knie moet verwachten, kun je nog steeds sporten met een knieblessure door jouw andere spiergroepen te trainen.

Nogmaals, raadpleeg jouw arts of een fysiotherapeut voordat je een kracht trainingsmethode probeert. Afhankelijk van jouw conditie, kan jouw PT (Personal Trainer) aanbevelen om met behulp van bankdrukken jouw borst- en armspieren te trainen, met lat pulldown oefeningen of zittende cable row voor jouw rug. Je kunt ook informeren naar de aanbevolen herhaling voor elke oefening.

Bij krachttraining komt ook het belang van flexibiliteit oefeningen kijken. Deze activiteiten houden je behendig, verlagen het risico op blessures en zorgen voor efficiëntere spieren.

Altijd goed opwarmen

Welke fysieke activiteit je ook doet, vergeet nooit op te warmen. De juiste opwarming technieken voorkomt letsel en bereid je zowel lichamelijk als geestelijk voor.

 

2. Draag de juiste uitrusting

Je zult ook meer aandacht moeten besteden aan je spullen wanneer je wilt sporten met een knieblessure. Hoewel je je knie niet direct traint, zal een goede ondersteunende schoen die schokken absorbeert van onschatbare waarde zijn voor je herstel.

Een andere cruciale accessoire om te kunnen sporten met een knieblessure is een goede compressie kniebrace. Zoek de beste compressie kniebrace die je kunt krijgen en vind de kniebrace die het beste bij je specifieke blessure past hier. Een compressie kniebrace geeft extra steun aan de knieën, vermindert de zwelling, verlicht de pijn, verhoogt de bloedcirculatie en helpt bij het genezingsproces.

Je kunt ook weerstandsbanden uitproberen, met name bij krachttraining of stretching. Deze zullen helpen de druk op jouw knieën te verminderen. Wij hebben zelf de Wearout Gear aangeschaft. Zij bieden 5 weerstandsbanden set aan, bekijk het hier.

 

3. Focus op andere gezonde gewoontes

Een actieve geest zal je motiveren om ook fysiek actief te blijven. Natuurlijk krijg je niet meer zoveel beweging als voorheen, althans niet voordat je volledig hersteld bent. In de tussentijd kan je je dus richten op andere gezonde activiteiten. Het zou nu bijvoorbeeld een goed moment zijn om jouw dieet en slaaproutine te verbeteren. Zoek een goed dieet dat je zal helpen om het gewicht te behouden of te verliezen (lees ook: 5 manieren om gezond te ontbijten).

Het krijgen van betere kwaliteit slaap is van het grootste belang, ongeacht of je gewond bent of niet. In feite is het net zo belangrijk als beweging en dieet voor een gezonde en actieve levensstijl.

 

Laatste gedachten

Niemand wil alle vooruitgang en fitness vooruitgang verliezen die ze hebben geboekt als ze gewond raken. En met de juiste mentaliteit en vastberadenheid hoef je dat niet te doen. Vind de juiste oefening, schaf de juiste spullen aan en concentreer je op andere gezonde gewoontes. Geef wat tijd aan genezing en revalidatie. Je zult weer springen voor je het weet. Laat een blessure je nooit ontmoedigen of demotiveren om jouw gezondheids- of fitnessdoelen te bereiken!

 

Bekijk ook: Waarom ben je slaperig na het sporten?