Is het goed om te sporten met spierpijn?

Is het goed om te sporten met spierpijn? Als je regelmatig traint, weet je dat spierpijn erbij hoort. Een brandend gevoel in je spier die de dagen erna nog volgt. We’ve all been there.

Vertraagde spierpijn (DOMS), komt vaak voor vooral voor degenen die nieuw zijn in sporten of die terugkeren naar de sportschool na een lange afwezigheid. De pijn en het ongemak kunnen zo hoog worden dat het je kan ontmoedigen om te sporten.

Ook al doet het pijn, je moet een sportsessie niet overslaan!

 

Is het goed om te sporten met spierpijn?

DOMS komt voort uit moeilijke trainingen die microscheurtjes in de spier veroorzaken. Het zijn de scheurtjes die het gevoel van pijn veroorzaken. Wees niet ongerust; hoewel het klinkt alsof het opzettelijk scheuren van je spieren een slechte zaak zou zijn, zorgen deze microscheuren ervoor dat de spier groeit en sterker wordt.

Deze scheurtjes hebben wel tijd nodig om te genezen. Omdat je spieren tijd nodig hebben om te herstellen en te groeien is het verstandig om 1 tot 2 dagen rust te nemen voordat je weer hard gaat trainen. Als jouw borst en triceps echt pijn hebben van een oefenroutine, moet je wat tijd vrij nemen en ze laten rusten voordat je weer een borst- en triceps training doet.

Dat betekent niet dat je niet kunt trainen. Veel trainingsprogramma’s zijn ontworpen met deze geest en geven de spieren ruimschoots de tijd om te herstellen voordat ze opnieuw worden getraind. Klassieke gewichtheffing programma’s, zoals de push/pull trainingen of de benen/borst/rugtrainingen, staan 1 tot 2 dagen toe, tussen de sessies, voor spierherstel.

Het resultaat? Je kunt trainen als je pijn heeft. Train niet dezelfde spiergroepen die pijn doen. Doe de ene je dag benen en oefen de volgende dag je bovenlichaam. Zo kun je nog steeds trainen en jouw onderlichaam laten herstellen en weer opbouwen.

Als je geen vooraf geplande routine volgt, zorg er dan voor dat je jouw spieren ruimschoots de tijd geeft om te herstellen. Doe bijvoorbeeld niet de ene dag een hoop squats en de volgende dag een zware lunge oefeningen. Verdeel die trainingen met een dag en je zult betere resultaten zien.

Vergeet niet dat je de resultaten krijgt die je wilt als je je lichaam laat rusten. Als je lichaam een dutje doet, met je vrienden hangt of ligt is je lichaam aan het opbouwen. Als je elke dag borstoefeningen blijft doen, ga je onevenwichtigheden creëren en mogelijk jezelf verwonden.

Wees dus voorzichtig met trainen als je spierpijn hebt en train elke dag een ander spiergroep, zodat je spieren kunnen herstellen.

 

Bekijk ook: De 5 beste yoga matten van 2020