Waarom ben je slaperig na het sporten?

Waarom ben je slaperig na het sporten? Een van de belangrijkste redenen om te trainen is om energie te winnen. Dus het is verbijsterend om je slaperig te voelen na een training, toch?

Wanneer dit gebeurt, vaak in de ochtend, kan je jezelf afvragen wat er mis is gegaan. Nou, volgens de wetenschap, artsen en fitnessdeskundigen kan dit 5 oorzaken hebben.

Waarom ben je slaperig na het sporten?

1. Slaaptekort

Het belang van adequate slaap, voor het goed functioneren van het lichaam, kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Je bent waarschijnlijk slaperig na een training, omdat je niet genoeg rust krijgt om mee te beginnen. De minimale aanbevolen tijd om te slapen is 6-8 uur. Slaap is essentieel voor het herstel, de rust en voor onze dagelijkse activiteiten. Alles wat te kort komt aan de aanbevolen tijd betekent dat jouw lichaam niet klaar is om zware taken, zoals trainen, op zich te nemen.

Fitnessexperts raden je aan om af en toe te kiezen voor slapen als je je te moe voelt om te sporten. Je hebt rust nodig om jouw spieren te laten genezen en de energie die nodig is om de training goed uit te voeren. Hoe minder je slaapt, hoe minder energie je hebt voor jouw training. Hierdoor raak je snel versleten en moe.

 

2. Slecht eetpatroon

De tweede reden waarom je na een training in slaap valt kan vanwege je eetpatroon zijn. Voedsel is de brandstof die het lichaam helpt bij de afbraak van vetten en suiker in energie tijdens de training. Gebrek aan voedsel voor en na de training leidt tot verminderde energie. Hierdoor voel je je slaperig na de training.

De wetenschap achter trainen is dat je spieren energie nodig hebben om de trainingsactiviteiten aan te kunnen. Deze energie komt voort uit de suiker in het bloed. De suiker in het bloed wordt gehaald uit het voedsel dat we eten. In tegenstelling tot de misvatting dat je meer vet verbrandt als je op een lege maag traint. Je verbrandt eigenlijk minder vet en wordt sneller moe en slaperig als je honger hebt.

Artsen en fitnessdeskundigen adviseren 2 tot 3 uur voor het sporten een lichte maaltijd met gezonde koolhydraten te eten. Na jouw training wordt ook geadviseerd om een lichte eiwit- en koolhydraatrijke maaltijd te eten om de uitgeputte energievoorraden te herstellen.

 

3. Onvoldoende water

Niet genoeg water drinken voor of na de training leidt tot slaperigheid. Ongeveer 60% van jouw totale lichaamsgewicht bestaat uit water. Als je traint, verlies je dit water door te zweten. Biologie 101 leert ons dat water wordt gebruikt om voedingsstoffen af te breken, je lichaam te koelen en je systeem te reinigen (Meer hierover).

Bij het trainen neemt de warmte van je lichaam toe, waardoor je meer behoefte krijgt aan water om je af te koelen. Dit water komt eruit zodra je zweet. Dus, als je niet genoeg water hebt gedronken, is de kans groot dat je uitgedroogd raakt. Dit betekent dat je spieren niet de energie en zuurstof krijgen die je nodig hebt. Je wordt vermoeid en uiteindelijk slaperig na de training.

 

4. Intensiteit van de training

De intensiteit van een training bepaalt hoe hard jouw lichaam moet werken om een activiteit uit te voeren. Hoe intensiever de training, hoe harder jouw lichaam moet werken. Dit resulteert in meer slijtage. De duur en intensiteit van de training bepalen dus hoe je je uiteindelijk voelt. Korte en gematigde oefeningen resulteren in uitbarstingen van energie. Langere en krachtigere oefeningen maken je vermoeider, dit geldt vooral voor beginners.

 

5. Medische conditie

Als je genoeg slaapt, goed eet en goed gehydrateerd blijft, maar na de training nog steeds slaperig bent is het verstandig om naar de doktor te gaan. Er zijn enkele aandoeningen, zoals hart- en schildklieraandoeningen die je slaperig kunnen houden. In zulke gevallen is het verstandig om medische hulp te zoeken.

 

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen te achterhalen waarom je slaperig na het sporten wordt.

Bekijk ook: 5 manieren om gezond te ontbijten