De 7 beste soorten eiwitpoeder

Er zijn talloze soorten eiwitpoeder gemaakt met een variatie aan bronnen. Daarom hebben wij de 7 beste soorten eiwitpoeder voor jou op een rijtje gezet.

 

Wat zijn eiwitpoeders?

Eiwitpoeders zijn geconcentreerde bronnen van eiwitten uit dierlijke of plantaardige voedingsmiddelen, zoals zuivel, eieren, rijst of erwten.

Er zijn drie veel voorkomende vormen:

  • Eiwit concentraat: Geproduceerd door het extraheren van eiwit uit voedsel met behulp van warmte en zuur of enzymen. Deze leveren meestal 60-80% eiwit, de overige 20-40% bestaat uit vet en koolhydraten.
  • Eiwit isolaat: Een extra filterproces verwijdert meer vet en koolhydraten, waardoor het eiwit verder wordt geconcentreerd. Eiwit isolaat bevat ongeveer 90-95% eiwit.
  • Eiwit hydrolysaat: Geproduceerd door verdere verhitting met zuur of enzymen – waardoor de bindingen tussen aminozuren worden verbroken – wordt hydrolysaat sneller opgenomen door jouw lichaam en spieren.

(Meer info hier)

Hydrolysaat lijkt het insulinegehalte meer te verhogen dan andere vormen – althans in het geval van whey eiwit. Dit kan je spiergroei na de training versterken.

Sommige poeders zijn ook verrijkt met vitaminen en mineralen, vooral calcium. Niet iedereen heeft echter baat bij deze poeders. Als je dieet al rijk is aan hoogwaardig eiwit, zul je waarschijnlijk niet veel verschil zien het toevoegen van eiwitpoeder. Echter, atleten en mensen die regelmatig gewichtheffen vinden dat het innemen van proteïnepoeder helpt bij het maximaliseren van de spieropbouw en het vetverlies.

Eiwitpoeders helpen ook bij mensen die moeite hebben met het voorzien van hun eiwitbehoefte in hun voedsel, zoals mensen die ziek zijn, oudere volwassenen en sommige vegetariërs of veganisten.

 

Hier zijn de 7 beste soorten eiwitpoeder:

 

1. Whey eiwit
Whey eiwit is afkomstig van melk. Het is de vloeistof die zich tijdens het kaasmaken van de wrongel scheidt. Het is eiwitrijk, maar bevat ook lactose.

2. Caseïne eiwit
Net als whey is caseïne een eiwit dat in melk zit. Caseïne wordt echter veel langzamer verteerd en geabsorbeerd.

3. Ei eiwit
Eieren zijn een uitstekende bron van hoogwaardige eiwitten. Van alle hele voedingsmiddelen hebben eieren de hoogste eiwitverteerbaarheid.

4. Erwten eiwit
Erwten eiwitpoeder is vooral populair onder vegetariërs, veganisten en mensen met allergieën of gevoeligheden voor zuivel of eieren.

5. Hennep eiwit
Hennep-eiwitpoeder is een ander plantaardig supplement dat aan populariteit wint.

6. Bruine rijst eiwit
Eiwitpoeders van bruine rijst bestaan al enige tijd, maar ze worden over het algemeen als minder in kwaliteit aan whey eiwit voor de opbouw van spieren beschouwd.

7. Gemengde plantaardige eiwitten
Sommige eiwitpoeder bevatten een mix van plantaardige bronnen om je lichaam te voorzien van alle essentiële aminozuren.

 

Welke proteïnepoeders zijn het beste?

Hoewel alle proteïnepoeders een geconcentreerde bron van proteïne vormen, kunnen bepaalde soorten effectiever zijn om je lichaam te geven wat het nodig heeft.

Voor spierkracht

Onderzoek heeft consequent bevestigd dat whey eiwit het vermogen heeft om spiermassa en herstel te bevorderen. Hoewel whey concentraat goedkoper is dan whey isolaat, bevat het minder eiwit in gewicht.

Voor gewichtsverlies

Caseïne eiwit, whey eiwit of een combinatie van beide kunnen het beste eiwitsupplement zijn voor het bevorderen van volheid en vetverlies.

 

Conclusie

Je kunt het beste een eiwitpoeder kiezen op basis van uw voedingsvoorkeuren, voedseltoleranties en gezondheids- en fitnessdoelen.

 

Dit waren de 7 beste soorten eiwitpoeder, bekijk ook: Het beste fitness schema om af te vallen