Wat zijn de top 6 activiteiten na het sporten?

Of het nu een zware training is, een wedstrijd of gewoon een les in de sportschool, we verdienen allemaal een beetje verwennerij na onze workout. Hieronder vind je onze top 6 activiteiten na het sporten.

Niet alleen zullen een paar ontspannende rituelen dienen om je geest te kalmeren en je lichaam te herstellen na het sporten, het vooruitzicht van een troostende traktatie om naar uit te kijken is een geweldige manier om je gemotiveerd te houden tijdens een workout. Probeer een paar van de activiteiten hieronder en vergeet niet om veel water te drinken om aan te vullen wat je door het sporten bent kwijtgeraakt.

 

Top 6 activiteiten na het sporten

Een smakelijke, gezonde traktatie

Na een workout is het een goed idee om je energievoorraad aan te vullen met een gezonde snack. Waarom maak je geen smoothie? Gooi gelijk bramen, aardbeien en bosbessen in een blender, samen met 250 ml sojamelk en een snufje kaneel (goed voor het behoud van gezonde gewrichten). Pureer het geheel met drie ijsblokjes…heerlijk. Slechts 140 calorieën met slechts drie gram vet!

 

Neem een aangenaam douche

Neem een aangename douche met douchegels op basis van gember, citroen of grapefruit. Van gember wordt gedacht dat het eigenschappen heeft die onze wilskracht en motivatie kunnen stimuleren. De essentiële oliën in citrusvruchten, zoals citroen en grapefruit zijn geweldig voor het verlichten van spierpijn. Neem dus een douche om je lichaam en geest voor te bereiden op de volgende training.

 

Neem een ontspannende massage

Trakteer jezelf af en toe op een massage na de training – vooral als je aan weerstandstraining doet – om eventuele stress en spanning weg te kneden. Massages voelen niet alleen geweldig aan, ze verbeteren ook de bloedsomloop en helpen het lichaam zich te ontdoen van afvalstoffen die zich kunnen ophopen als spieren overbelast zijn. Als je thuis bent, vraag dan een vriend of partner om je na het sporten te masseren.

 

Uitrekken

Verwen je spieren met een grondige rekoefening; neem ruim de tijd om je van top tot teen uit te rekken. Dit zal je ontspannen en kalmeren na je training, het zal je helpen om eventuele pijntjes de volgende dag te verminderen en het zal ook op lange termijn voordelen opleveren voor je houding en algemene flexibiliteit.

Vind je innerlijke Zen

Meditatie is de perfecte manier om te ontspannen en te relaxen na elke training. Yoga beoefenaars sluiten hun sessies altijd af met een meditatie, omdat het een geweldige manier is om lichaam en geest volledig te ontspannen. Meditatie houdt in dat je bewust je aandacht richt op je ademhaling, geluiden of ideeën, om je bewustzijnstoestand te veranderen. Als je nog nooit gemediteerd hebt, zoek dan een rustige plek om te zitten en luister naar wat ontspannende muziek of probeer een online les te volgen.

Neem een ontspannend bad

Een duik in bad is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende genot na de training, maar er gaat niets boven een lang warm bad om pijnlijke vermoeide spieren na een training te verlichten. Een goed idee is om er wat essentiële oliën in te doen. Probeer ylang ylang; niet alleen heeft het opbeurende kwaliteiten, maar het is ook gevonden om een te snelle ademhaling of hartslag te vertragen, perfect na een inspannende training.

 

Dit waren onze top 6 activiteiten na het sporten. Vond jij ze ook handig? Deel ze met je vrienden en wie weet kunnen jullie het samen doen!

Lees ook: 7 voordelen van kiwi’s