The Iceman, wat is de Wim Hof Methode?

De Wim Hof Methode (WHM) is verrassend eenvoudig voor de omvang van zijn voordelen.

Gebouwd op slechts drie pijlers: ademhaling, koude therapie en commitment. Het is de combinatie van deze componenten die een grote invloed blijkt te hebben op zowel de fysiologie als de mentale capaciteit, zoals blijkt uit verschillende wetenschappelijke studies.

Aanrader!

Wim Hof Methode

Hoe werkt het?

Alle drie de componenten zijn belangrijk en met elkaar verbonden:

De ademhalingstechniek helpt om je lichaam in de toestand te brengen die nodig is om toegang te krijgen tot je autonome zenuwstelsel en om weerstand te bieden aan de kou. De kou wordt gebruikt om de fysiologische effecten te versterken. Commitment, focus en concentratie (of Wim’s versie van meditatie) creëren op termijn een sterke mindset en een sterk lichaam.

 

Ademhaling

Het autonome zenuwstelsel regelt de functies, zoals de ademhaling, de inwendige organen, de spijsvertering, de verwijding en samentrekking van de bloedvaten en de hartslag. Tot Wim, beweerde de medische opinie dat op dit systeem geen invloed kon worden uitgeoefend. Het inademen van zuurstof werd gewoon gezien als een onbewust proces.

Elke dag ademen we gemiddeld 20.000 keer in en uit om ervoor te zorgen dat we voldoende zuurstof opnemen. Wim ontdekte dat de ademhaling het gemakkelijkste en meest instrumentele onderdeel van het autonome zenuwstelsel is om te controleren en te besturen. In feite heeft de manier waarop we ademen een sterke invloed op de chemische en fysiologische activiteiten in ons lichaam.

De WHM ademhalingstechniek gaat in de eerste plaats uit van diep in- en uitademen zonder enige kracht te gebruiken, tot een punt waar een restje lucht in de longen achterblijft. Het is een soort gecontroleerde hyperventilatie waarbij je je adem inhoudt op bepaalde momenten tijdens het proces.

Het wordt altijd aangeraden om deze techniek te leren met een getrainde WHM instructeur.

Bij de systematische ademhalingsoefeningen verbruik je veel zuurstof en daalt de concentratie CO2 in je bloed vrijwel onmiddellijk. De pH-waarde in het bloed stijgt (waardoor het bloed meer alkalisch wordt) terwijl de zuurgraad daalt. Gemiddeld is de pH-waarde in het lichaam 7,4. Door het uitoefenen van de ademhalingstechnieken wordt deze aanzienlijk hoger.

Deze studie is niets minder dan buitengewoon, vooral als je bedenkt dat decennialang het standpunt in de medische wereld was dat het autonome zenuwstelsel niet te beïnvloeden is. De bloedresultaten tonen echter ondubbelzinnig(concreet) aan dat het autonome zenuwstelsel, het endocriene systeem en het immuunsysteem kunnen worden gereguleerd. Tot deze studie was dit nooit wetenschappelijk bewezen.

Een andere opmerkelijke bevinding is dat het immuunsysteem zelfs na een relatief korte trainingssessie kan worden verbeterd. Tests toonden aan dat zelfs “normale” mensen meer dan in staat zijn hun immuunsysteem te beïnvloeden, waardoor ze veel minder ontstekingseiwitten produceren.

 

Koude Therapie

In onze maatschappij zijn we gewend om de verwarming hoger te zetten of een extra laag aan te trekken als het kouder wordt. We zijn gewend aan comfort. Echter, in de WHM is kou een essentiële kracht die betrokken is bij de toegang tot het autonome zenuwstelsel (en het bijbehorende immuunsysteem).

Blootstelling aan ijs met ademhaling, resulteerde in helemaal geen ontstekingseiwitten!

Nog verrassender was dat de resultaten ook aantoonden dat witte bloedcellen een blijvend lagere productie van ontstekingsbevorderende cytokine vertoonden, zelfs na 6 dagen. Dit was een zeer belangrijke bevinding voor de gezondheid, aangezien lage niveaus van ontstekingsbevorderende cytokine de enige universele biomarkers waren die gevonden werden bij honderdjarigen en supereeuweling.

 

Wil je meer weten over de Wim Hof Methode of The Iceman? Dan raden we je aan om naar zijn website te gaan voor meer informatie, hier.

Lees ook zijn boek waarin Wim Hof op een aangrijpende en gepassioneerde wijze in zijn nieuwe boek ‘De Wim Hof Methode’ vertelt dat een ijsbad niet alleen goed is voor body en mind, maar óók voor de spirit.

 

Lees ook: Voor- en nadelen van een koude douche