5 voordelen van boksen

Wat zijn de voordelen van boksen? Er is een reden waarom boksen de keuze is voor zoveel beroemdheden en modellen, zoals Gigi Hadid, Adriana Lima, Kevin James en Mark Wahlberg. Boksen is niet alleen een kracht en cardio workout in één, maar het is de beste manier om in harmonie te komen met je innerlijke badass.

Als dat niet genoeg is om je te overtuigen om boksen toe te voegen in je leven, dan hebben wij voor jou nog 5 andere voordelen van boksen waarom jij je paar handschoenen moet aantrekken.

 

Wat zijn de voordelen van boksen?

1. Spieren trainen

Boksen is goed voor je cardio en is tevens een krachttraining. Naast het stimuleren van jouw kracht en cardio verbetert boksen een aantal fitness vaardigheden, zoals je evenwicht, coördinatie, reactiviteit en behendigheid.

Als iemand je vertelt dat boksen alleen je bovenlichaam traint, dan doet hij of zij het verkeerd. Als je het op de juiste manier hebt geleerd en uitvoert dan is boksen een full-body workout. Je gebruikt je armen om een stoot te geven, maar doe je de techniek correct dan gebruik je je heupen en benen ook! Je werkt ook met je rug, schouders en core.

 

2. Snel calorieën verbranden

Het belangrijkste fysieke voordeel dat beginnende boksers zullen zien is cardiovasculair. Boksen verbetert namelijk je hartslag in rust en je uithoudingsvermogen.

Met een potentiële verbrandingssnelheid van 13 calorieën per minuut gaat boksen head-to-head met andere soorten cardio oefeningen, zoals hardlopen en fietsen. Ben je van plan om 200 tot 400 calorieën per half uur te verbranden? 30 minuten boksen in een ring verbrandt 400 calorieën; 30 minuten op de zak verbrandt 200 calorieën; en door 30 minuten te sparren met een partner verlies je 300 calorieën.

 

3. Stress verlichtend

De meeste denken dat boksers altijd boos en agressief zijn, maar boksen helpt je juist om te kalmeren en meer te focussen. Het nummer één ding dat boksen onderscheidt van andere trainingen is de mate van stressbestrijding.

Het raken van een zak is een gezonde en productieve manier om je te helpen de spanning los te laten. De stroom van endorfine hierdoor kan je ook gelukkiger maken. Een studie, gepubliceerd in Neuropsychopharmacology, ontdekte dat mensen die een uur lang intensief trainden aanzienlijk meer endorfine vrijgaven dan mensen die een uur lang matig trainden.

De mentale voordelen van boksen houden daar niet op. Boksen bouwt zelfvertrouwen en discipline op.

 

4. Verbeterende coördinatie

Hand-oog coördinatie is de sleutel tot boksen. Stoten op een zak of sparren vereist gerichte bewegingen en verbazingwekkende spiergeheugen. Stoot combinaties horen na verloop van tijd automatisch te gaan. Zonder na te denken kan je in 2 seconden een 4 stoot combinatie geven.

Een beroemde quote van Muhammad Ali:

“It isn’t the mountains ahead to climb that wear you out; it’s the pebble in your shoe.”

(Het zijn niet de bergen die voor je liggen om te beklimmen die je uitputten; het is het kiezelsteentje in je schoen.)

 

5. Altijd lerende

Het kan zo zijn dat je fitnessroutine, nou… een routine wordt, maar boksen houdt je op de been. Boksen vereist volledige focus en in tegenstelling tot rennen op de loopband is er altijd iets nieuws te leren (of iemand die nieuw is om mee te sparren!) bij het boksen. Zelfs de beste boksers, zoals Mike Tyson, Floyd Mayweather, Manny Pacquiao blijven leren. Boksen is een sport waarbij je nooit stopt met leren.
Dit waren een paar voordelen van boksen. Zo zijn er nog veel meer, maar we hopen dat dit artikel je heeft gemotiveerd om je handschoenen in je sporttas te stoppen en naar de gym te gaan!

 

Bekijk ookDe 7 beste soorten eiwitpoeder