De 9 beste training tips voor gewichtsverlies

Vraag je wel is af waarom al je inspanningen in de sportschool geen resultaat opleveren? Lees dan hieronder onze 9 training tips voor gewichtsverlies. Als je taille kreunt van de overdaad van Kerstmis en je een fitnessroutine wilt beginnen die ook na de wintermaanden blijft bestaan, zijn hier onze tips om je op het goede spoor te houden en de kilo’s kwijt te raken.

Training tips voor gewichtsverlies

Onthoud waarom je het doet

Om af te vallen moet je een calorietekort hebben ten opzichte van je Total Daily Energy Expenditure (TDEE). In gewoon Nederlands, de hoeveelheid calorieën die je eet moet minder zijn dan de hoeveelheid calorieën die je elke dag verbrandt. Als je aan een fitness- en gewichtsverlies programma begint, is het de moeite waard om het basisprincipe van deze energiebalansvergelijking in gedachten te houden en uit te zoeken wat ongeveer je TDEE is om precies te begrijpen waarom die extra fitnessles of het weglaten van die dagelijkse zak chips bij de lunch je kan helpen gewicht te verliezen. Bekijk hier voor een online TDEE rekenmachine.

 

Pas op voor het compensatie-effect

Ga je naar de sportschool maar val je niet af? Studies tonen aan dat mensen die sporten vaak de calorieën die ze verbranden teniet doen door meer te eten. Dit kan zijn omdat hun eetlust toeneemt of omdat ze hunzelf belonen voor een goede sportsessie. Pas op met die schijnbaar onschuldige warme chocolademelk na het sporten – die kan al je harde werk weer teniet doen!

 

Pas op voor sportdrankjes

Sportdranken bevatten zouten en suikers om aan te vullen wat het lichaam door zweten is kwijtgeraakt en wat water alleen niet kan vervangen. Ze zijn bedoeld om het mineralengehalte in je bloed weer op een normaal peil te brengen, zodat je je training kunt voortzetten alsof je net begonnen bent. Veel van deze producten zitten echter vol met koolhydraten – wat betekent dat ze ook calorieën bevatten. Tenzij je de energie in deze drankjes nodig hebt als brandstof voor je activiteit (zoals een lange duurloop van meer dan een uur), is het verstandiger om gewoon water te kiezen of een elektrolytendrank zonder calorieën en de verborgen calorieën te vermijden.

Activiteit betekent niet alleen de sportschool

Meer bewegen betekent niet dat je naar de sportschool moet. Van traplopen tot tuinieren, elke activiteit die je hartslag op gang brengt en je spieren in beweging brengt heeft effect.

 

Wandel je een weg naar gewichtsverlies

Je hoeft ook niet perse een intensieve Zumba-les te volgen om af te vallen. Onderzoek toont aan dat gematigde lichaamsbeweging, zoals wandelen, net zo effectief kan zijn voor gewichtsverlies, omdat het de hongerhormonen niet activeert, die ertoe kunnen leiden dat je naar de koektrommel grijpt na een zware workout.

 

Spieren wegen meer dan vet

Terwijl je vet verliest en spieren opbouwt moet je in gedachten houden dat spieren meer wegen dan vet, dus je kunt merken dat je gewicht juist toeneemt. Vermijd de weegschaal ten gunste van een lichaamssamenstelling test die je vet- en spierpercentage meet en laat zien welke vooruitgang je boekt. Je kunt een eenvoudige weegschaal kopen voor thuisgebruik, maar de nauwkeurigere weegschalen vind je in sommige sportscholen en fitnesscentra.

Beweeg meer, eet verstandig

Het heeft weinig zin om vijf keer per week naar de sportschool te gaan als je dat ongedaan maakt door slecht te eten en meer calorieën te verbruiken dan je hebt verbrand. Als het gaat om voedingskeuzes en afvallen, is het een kwestie van minder eten en verstandig eten. Het verhogen van je activiteitenniveau, het eten van regelmatige maaltijden, het vermijden van verborgen calorieën in alcohol, het mijden van verzadigde vetten, het verhogen van je inname van groenten en verstandig snacken zul je helpen om die overtollige kilo’s kwijt te raken.

 

Denk aan het verborgen vet

Hoewel we een bepaald vetgehalte nodig hebben om gezond te zijn, is overtollig vet voor niemand goed. Iedereen houdt vet vast op verschillende plaatsen en waar je vetophopingen krijgt, hangt af van je genetica, levensstijl en geslacht. Onderhuids vet bevindt zich onder het huidoppervlak en is het zichtbare vet dat we kunnen zien, terwijl visceraal (of ectopisch) vet – het gevaarlijke vet – verborgen vet is dat zich rond de organen van het lichaam bevindt.

 

Bouw spieren op om energie te verbranden

Het opbouwen van spiermassa gaat niet alleen over het opbouwen van een six-pack, spierweefsel verbruikt ook meer energie dan vetweefsel. Dit betekent dat als je je spiermassa vergroot en vet verliest, je meer calorieën efficiënter verbrandt – zelfs als je in rust bent.

 

Dit waren onze 9 beste training tips voor gewichtsverlies. Heb je nu een tip waar we niet aan hebben gedacht? Stuur ons dan een bericht!

 

Lees ook: Wandelen voor of na het eten?