Hoe maak ik een dagelijkse yoga routine? 4 eenvoudig tips

Wil je een dagelijkse yoga routine of meditatietraining beginnen, maar voel je je overweldigd door een vol schema? Of vraag je je af hoe je aan de slag kunt gaan en gefocust kunt blijven zonder de begeleiding van een leraar?

Net als alles, doe je meer ervaring op met yoga en meditatie zodra je het vaker beoefend. De subtiele effecten van de houdingen worden in de loop van de tijd onthuld.

Het mooie van een dagelijkse yoga routine is dit: Hoe meer je het oefent, hoe makkelijker het wordt. In de loop van de tijd doe je het zo vaak dat je niet anders wilt doen dan yoga, want yoga wordt langzaamaan een onderdeel van alles wat we doen. Plus yoga werkt!

Als we eenmaal weten hoe rustig en vredig we ons de hele dag kunnen voelen als gevolg van onze yoga, is het moeilijk om onze dagelijkse yoga routine op te geven. De asana beoefening of zittende meditatiebeoefening wordt een manier om betrokken te blijven bij de essentie van ons bestaan, elke dag opnieuw.

 

Hier zijn onze top 4 tips om te beginnen met een dagelijkse yoga routine

 

1. Doe het rustig aan

Life design coach Martha Beck, raadt ons aan om “belachelijk makkelijke” doelen te stellen om GROTE veranderingen door te voeren. Immers, als we te hoog mikken en onze doelen te moeilijk maken, zullen we er sneller vanaf zien om ze te realiseren. Als je voor de eerste keer begint aan je yoga routine, begin dan met iets eenvoudigs. Probeer een zonnegroet of een minuutje zitten. Slechts 30 seconden diep ademhalen kan jouw belachelijk makkelijke dagelijkse oefening zijn.

Als je eenmaal je doel bereikt hebt en je hebt een eenvoudige routine vastgesteld, voeg dan nog een klein beetje meer toe. Ga door met het opbouwen van jouw oefeningen met babystapjes totdat je een routine ontdekt die goed voor je werkt.

 

2. Ontwikkel een yoga-gewoonte

Zet je in om elke dag een paar houdingen te oefenen gedurende een volle maand, totdat het een routine wordt. Het ontwikkelen van een routine rond yoga maakt het voortzetten van een dagelijkse praktijk gemakkelijk. Als je een dag mist, wees dan aardig voor jezelf en begin de volgende dag gewoon opnieuw. Zorg ervoor dat je je oefeningen met plezier doet… en niet nog één ding dat je van je dagelijkse to do list moet afvinken.

 

3. Vind een volgorde die goed voor jou werkt

Afhankelijk van waar je in het leven staat, kunnen verschillende asana-praktijken je lichaam en ziel ondersteunen. Het hebben van een reeks houdingen of stromingen die je elke dag kunt oefenen kan je helpen om te zien hoe bepaalde houdingen je welzijn beïnvloeden. Sommige mensen genieten van de Ashtanga yoga beoefening, anderen geven de voorkeur aan herstellende houdingen of zittende meditatie zonder enige houding.

 

4. Overal toepassen

Waar je ook bent, je kunt yoga altijd integreren in je dag. Geen plek? Adem 30 seconden diep in op je woon-werkverkeer. Of tijd vinden om een boomhouding te beoefenen voor vijf diepe ademhalingen aan elke kant nadat je naar de badkamer bent geweest? Soms kan de eenvoudige maar diepgaande daad van luisteren – met volledige aandacht – naar een ander mens je yogabeoefening zijn.

 

Wil je een yoga mat kopen? Bekijk dan dit artikel: De 5 beste yoga matten van 2020