Training van Mike Tyson

THE TRAINING ROUTINE OF THE BADDEST MAN TO EVER LIVE

Training van Mike Tyson

Gedurende de hele levensduur van de menselijke geschiedenis hebben velen beweerd ‘the baddest’ op de planeet te zijn. Maar die titel is slechts van één persoon die er wereldwijd voor erkend is en dat is Mike Tyson. Hij mag dan niet zo gracieus of politiek zijn geweest als Muhammad Ali of hij mag dan niet ongeslagen zijn zoals Floyd ‘Money’ Mayweather, maar hij was de meest woeste en gevreesde vechter die we ooit hebben mogen meemaken.

Mike Tyson was een fysiek exemplaar en veel mensen hebben gezegd dat het door “genetica” komt. Wij vinden het echter moeilijk om de genetica als de belangrijkste reden voor succes toe te schrijven aan iemand die 8 tot 10 uur per dag 6 dagen per week werkte en daar dan mentale training aan toevoegde, waardoor het in totaal 10 tot 12 uur per dag aan zijn vak werd gewijd.

Hij besteedde 50 tot 60 uur per week aan training, dat is meer dan de meeste mensen in een kantoor. Dat klinkt helemaal niet als genetica. De waarheid is dat genetica alleen verantwoordelijk is voor het maken van een zwaargewicht en de rest is aan de vechter. Er waren duizenden genetisch begaafde zwaargewichten die Mike Tyson niet zijn en dat had alles te maken met zijn training.

Dus laten we tot de kern van de zaak komen en bespreken wat we kunnen verzamelen uit boeken, artikelen, video’s en interviews, over wat Mike Tyson’s trainingsschema was.

Samengevat is dit hoe de training van Mike Tyson’s er in één dag uitzag in zijn prime:

  • Werd wakker om 4 uur ‘s ochtends – 5 tot 8 km joggen
  • Ontbijten
  • 10 tot 12 rondes sparren
  • Calisthenics (push ups, dips, sit-ups en shrugs en 10 minuten nek oefeningen)
  • Lunchpauze
  • Zes ronden sparren, zak stoten, slipzak stoten, springtouwen, stootkussens en speedbag.
  • Meer calisthenics
  • Schaduwboksen gericht op techniek, vaak maar één
  • Meer calisthenics
  • Diner
  • Fietsen voor afkoeling
  • Gevechten of trainingsbeelden bestuderen

Cumulatieve reps voor calisthenics waren 2000 sit-ups, 500 push-ups, 500 dips, 500 shrugs en ongeveer 30 minuten nek oefeningen per dag. Deze werden opgesplitst in meerdere sets gedurende de dag. Dat betekent dat hij ze niet allemaal in één keer heeft gedaan, maar in plaats daarvan heeft hij ze tussen de andere trainingen door uit elkaar gehaald.

Dat is een algemene samenvatting, maar het gaat veel dieper dan dat, zoals gedocumenteerd door boeken en interviews.

 

Bekijk ook5 voordelen van boksen