5 eenvoudige tips voor fitness succes

Als je wilt beginnen met jouw reis naar een beter lichaam om goed te voelen, dan zijn hier 5 eenvoudige tips voor fitness succes. Veel mensen zijn schuldig aan het wensen dat ze een gebeeldhouwd lichaam kunnen krijgen van het eten van junkfood en het kijken naar TV de hele dag. Maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Ook al klinkt het in vorm komen als een lang, tijdverslindend proces, de inspanning om in vorm te komen heeft veel positieve effecten.

 

5 eenvoudige tips voor fitness succes

1. Dagelijkse oefeningen

Oefen dagelijks gedurende minstens een uur. Je hoeft jezelf niet te doden van het rennen, joggen, etc., maar je moet wel een soort gematigde fysieke activiteit hebben in je dagelijks leven. Als je snel een paar kilo’s wilt afvallen, doe dan een intensievere training op een hoger niveau. Ga bijvoorbeeld een uur lang in een stevig tempo wandelen. Of je kunt joggen en bepaalde intervallen instellen om tijdens dat uur te sprinten.

Zorg ervoor dat je geen hevige pijn hebt tijdens de training, want je spieren doen ook pijn na de intensieve training. Het kan irritant zijn, maar dat betekent dat je lichaam ten goede verandert. Zorg ervoor dat je gehydrateerd blijft, rek en eet voedsel met een behoorlijke hoeveelheid eiwit na elke training. Het eiwit zal helpen om je spieren te behouden, niet om vet op te bouwen.

 

2. Eet de juiste voedingsmiddelen en porties van elke maaltijd

Het maakt niet uit hoe erg je maag je vertelt dat je voor snoep moet gaan in plaats van voor gezond voedsel, probeer uit de buurt te blijven van snoep. Suiker uit snoep zal je niet helpen om in vorm te komen. Zelfs als het maar één reep is, zal de ene uiteindelijk leiden tot de andere.

Fruit en groenten zijn het beste om te eten als je in vorm bent. Appels, bijvoorbeeld, doen goed werk door de maag tot 3 à 4 uur lang vol te laten aanvoelen. Groene groenten, zoals sperziebonen en broccoli houden het spijsverteringsstelsel schoon en draaiend.

Houd ook rekening met mager vlees zoals kalkoen en kip. Zeevruchten, zoals garnalen, en tilapia zijn ook goede alternatieven. Deze voedingsmiddelen zitten vol met eiwitten en gezonde voedingsstoffen om de spieren fit en klaar voor de training te houden.

Bovendien, zorg ervoor dat je in porties eet. Het hebben van een goede stofwisseling komt van het portioneren van maaltijden. Probeer het eten zes keer per dag te plannen en kleinere porties in te stellen, in plaats van drie grote maaltijden in de loop van de dag. Dit zal je ook helpen om soepeler te ademen tijdens het sporten, in plaats van te puffen voor lucht. Dit komt omdat je minder voedsel in je spijsverteringssysteem hebt, wat betekent dat er meer energie wordt gebruikt voor je lichaamsbeweging.

 

3. Houd de calorieën en voedselinname per dag bij

Het bijhouden van hoeveel calorieën je in een dag eet, zal nuttig zijn bij het plannen van jouw lichaamsbeweging. Heb je je ooit afgevraagd waarom de lichaamsmassa’s van bodybuilders zo groot zijn? Dat komt omdat ze hun maaltijden plannen en meer (gezonde) calorieën opnemen dan de gemiddelde persoon. Aan de andere kant zal het verliezen van gewicht en het streven naar een magerder lichaamsbouw meer lichaamsbeweging met zich meebrengen dan calorieën die je binnenkrijgt.

 

4. Slaap voldoende

Hoewel de meesten van ons overdag of ‘s nachts een baan van acht uur hebben, is het cruciaal om genoeg slaap te krijgen om de batterijen van het lichaam op te laden. Zes tot acht uur slaap houdt het lichaam de hele dag op de been, maar als je je na het werk moe voelt, doe dan zeker een klein dutje voordat je gaat sporten. Je zou slechts een half uurtje moeten slapen. Dit voorkomt dat je later in de nacht wakker blijft.

Lees hier een artikel van het UMC Utrecht waarom slaap belangrijk is.

 

5. Blijf gemotiveerd

Een belangrijke sleutel is het stellen van doelen en het behouden van een positieve mindset. Als je positief blijft, zul je jezelf kunnen pushen om dat fitte lichaam te krijgen dat je altijd al wilde.

 

Dit waren 5 eenvoudige tips voor fitness succes. Welke tip heeft jou het meest geholpen?

 

Bekijk ook:

Dit zijn de 5 meest effectieve oefeningen zonder apparatuur in 2020

8 schokkende fitness feiten