Hoe blijf je fit bij het thuiswerken?

Hoe blijf je fit bij het thuiswerken? Thuiswerken klinkt misschien  als een droom – het vermijden van spitsuur, het aannemen van telefoontjes van de bank – maar telewerken kan snel leiden tot een zittend leven. Het kan wat creatief denken en zelfdiscipline vergen, maar het is belangrijk voor zowel je fysieke als mentale gezondheid om actief te blijven, zelfs als je thuis werkt. Hier zijn een paar tips om je te helpen in beweging te komen:

 

Hoe blijf je fit bij het thuiswerken?

Plan je oefening

Houd je in de eerste plaats aan een routine die ook jouw regelmatige lichaamsbeweging omvat. Of het nu gaat om een vroege ochtendgymnastiek om je bloed te laten stromen of voor een jog na het werk op de loopband, het inbouwen van lichaamsbeweging in jouw dagelijkse planner kan je helpen om op koers te blijven.

 

Elk uur opstaan

Langdurig zittend zijn is niet goed voor de gezondheid. Zelfs als je jouw oefening routine voor de dag hebt gedaan, kan het zitten aan een bureau voor uren achtereen je op een verhoogd risico voor hart-en vaatziekten, type 2 diabetes, obesitas, en hoge bloeddruk zetten.

De oplossing?

Stel een timer in die je eraan herinnert om elk uur een paar minuten op te staan en te bewegen. Veel smartwatches en apps kunnen worden geconfigureerd om één keer per uur te bellen of je te vragen of je een bepaald aantal stappen niet hebt genomen. Als het afgaat, sta je op en pak je een gezond tussendoortje, loop je de trap op en af, of doe je zelfs een paar snelle sprongen om je hart te laten pompen en je energie op te krikken.

 

Extra bewegen

Zoek gedurende de hele werkdag naar redenen om op te staan en te bewegen. Loop terwijl je aan de telefoon bent, of neem elk uur vijf minuten de tijd om op te staan en door elke kamer in jouw huis te lopen. Wandelen is aangetoond dat het de stemming verbetert, de creativiteit stimuleert en de focus verhoogt, waardoor het een allesomvattende overwinning is voor jouw gezondheid en productiviteit.

 

Ga digitaal

YouTube- en smartphone-apps bieden alles, van yoga en Pilates tot kickboksen en jazzercise, er is voor elk wat wils en elk niveau. Het beste van alles is dat veel trainingen gratis zijn. Je kunt zelfs creatief zijn en een FaceTime- of Skype-trainingsgroep beginnen met een paar vrienden of collega’s op het werk. Je hoeft alleen maar een tijd te kiezen, in te bellen en thuis “samen” te trainen.

 

Gebruik wat je hebt

Geen mooie gymnastiektoestellen in je huis? Geen probleem. Sit-ups, push-ups, yoga en vele andere soorten oefeningen kunnen zonder apparatuur worden gedaan (wij hebben enkele oefeningen voor je hier klaar staan). Wandelen (of rennen) vereist niets meer dan een paar sneakers. En eenvoudige huishoudelijke artikelen, zoals een zakje suiker, blikjes soep of een fles wasmiddel kunnen als gewicht worden gebruikt als je begint met krachttraining.

 

Bekijk ook: Hoe verlies je snel gewicht: 3 eenvoudige stappen